Minden eddiginél több e-matrica fogyott 2017-ben

2017-ben is folytatódott az e-matrica értékesítés elmúlt évekre jellemző dinamikus emelkedése. A több mint 13,9 millió eladott e-matrica 7,8%-kal haladta meg az előző évi darabszámot. A növekedés hátterében a hazai díjköteles úthálózat forgalmának erősödése, valamint az autósok egyre javuló jogkövető magatartása áll.

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) tavalyi értékesítési mutatói alapján elmondható, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is dinamikusan nő az eladott e-matricák száma. 2017-ben az előző évvel összehasonlítva a járművezetők összességében 7,8 százalékkal több úthasználati jogosultságot vásároltak (13,9 millió darabot). Ez 2017-ben mintegy 68,73 milliárd forintos bevételt jelentett. Mivel az e-matrica árak 2012 óta változatlanok, a bevétel növekedés hátterében a hazai díjköteles úthálózat forgalmának erősödése, valamint az autósok egyre erősödő jogkövető magatartása áll.

Valamennyi díjkategória, illetve valamennyi e-matrica típus jobban teljesített 2017-ben. Közülük az éves és a megyei jogosultságot érdemes kiemelni, hiszen ezeknél átlagon felüli emelkedés tapasztalható. Előbbiből mintegy 12,2, utóbbiból 13,65 százalékkal vásároltak többet az autósok.

Külön figyelmet érdemel a megyei e-matricák iránti kereslet jelentős emelkedése. A 2015. január 1-én bevezetett típusból 2017-ben mintegy 1,73 millió darab fogyott, 208 ezerrel több, mint 2016-ban. Nincs változás a megyék sorrendjében: továbbra is a Pest megyei matrica a legkelendőbb közel 1 milliós darabszámmal, ezt követi a Fejér (185 ezer) és a Győr-Moson-Sopron (124 ezer) megyei változat.

„Az éves és a megyei e-matricák értékesítési darabszámainak erőteljes növekedéséből arra következtetünk, hogy a járművezetők az elmúlt években tudatosabbá váltak, miközben egyre inkább tisztában vannak lehetőségeikkel a díjköteles úthálózat használatát illetően. Az adatokból az is egyértelműen kiderül, hogy a három évvel ezelőtt bevezetett megyei jogosultság sikeres termék, és egyre többen használják ki az általa nyújtott előnyöket” – mondta Bartal Tamás, a NÚSZ igazgatóságának elnöke, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára.

A külföldiek 2017-ben is jelentős, mintegy 44 százalékos arányt képviseltek az értékesítési adatokban, ami kis emelkedés a 2016-os 42,2 százalékhoz képest. Tavaly összesen közel 6 millió e-matricát vásároltak a nem magyar felségjelű járművekre, ami 10,2 százalékkal több az előző év azonos időszakához viszonyítva (megjegyzés: a hazai vásárlók száma csak 3,9 százalékkal nőtt tavalyhoz képest). A külföldi autósok legnagyobb számban heti e-matricát vásároltak, összesen 4,97 millió darabot, többet, mint a hazai úthasználók (4,7 millió darab).

„A NÚSZ értékesítési adatai egyértelműen mutatják, hogy úthasználatuknak megfelelően a külföldiek is jelentősen hozzájárulnak az útdíjbevételekhez. Magyarország tranzit ország, ezért különösen fontos, hogy az átutazók arányos részt vállaljanak a hazai úthálózat fenntartási és fejlesztési költségeiből. Ezt a funkcióját a magyar útdíjfizetési rendszer maradéktalanul betölti.” – mondta Bartal Tamás.

Az e-matrica bevételek jövőbeni növekedési kilátásaival kapcsolatban kedvező előjel, hogy nagy forgalmat hozott a 2018-as országos éves és megyei matricák december 1-jén indult elővásárlási időszaka. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium először 2016-ban tette lehetővé az autósoknak, hogy elővételben vásárolják meg a következő évre érvényes e-matricájukat. A statisztikákból kiderül, hogy tavaly jóval többen éltek ezzel a lehetőséggel, hiszen összesen mintegy 121 ezer jogosultság kelt el elővételben, ami 59,2 %-os növekedés az előző évhez képest. A bevétel közel 2,1 milliárd forint volt.

Az értékesítési adatok erőteljes növekedése 2018 első három hetében is folytatódott. Az előértékesítési időszakkal együtt eddig összesen közel 1,23 millió 2018-as jogosultságot vásároltak az autósok, míg egy évvel korábban ez az adat 1,076 millió volt. Ez 14,3 százalékos növekedésnek felel meg.

„Minden arra utal, hogy az e-matrica értékesítési adatok növekedési üteme 2018-ban tovább fokozódhat. Ennek oka, hogy az emberek többet autóznak, nő az új autók értékesítése és az áruforgalom is. A matrica-értékesítés felfutása egyértelmű jele a magyar gazdaság növekedésének, hiszen az ország gazdasági teljesítménye, ezen belül is az ipari termelés volumene erős, mintegy 80 százalékos korrelációt mutat az útdíjbevételek alakulásával. Ezt a NÚSZ által végzett korábbi kutatási eredmények is alátámasztják” – mondta Börzsei Tibor, a társaság vezérigazgatója.

Az árak ugyan továbbra is változatlanok maradtak, 2018. január 1. mégis hatalmas változásokat hozott, hiszen ekkor lépett életbe az elmúlt évek legnagyobb módosításcsomagja az országos gyorsforgalmi úthálózat használatára vonatkozóan. Az úgynevezett Díjrendelet módosításának elsődleges célja, hogy megszűnjenek azok az adminisztratív buktatók, amelyek a jóhiszemű, a szolgáltatásért fizetni hajlandó úthasználók figyelmetlenségét és tájékozatlanságát szankcionálták. A jogszabályalkotók szándékának megfelelően ez hatalmas lépést jelent a használati díjas (e-matrica) rendszer felhasználóbarát átalakítása felé, ami összhangban van a szolgáltató és ügyfélbarát állam megteremtésének kormányzati stratégiájával.

A fontosabb változások közé tartozik a pótdíjmaximalizálás szabályainak átalakítása, a pótdíjfizetési határidők meghosszabbítása és a kedvezményes különbözeti pótdíj bevezetése. A felsoroltak mellett lényeges újdonság, hogy 2018. január 1-től az autósok a díjköteles úthálózatra való felhajtást követően is megvásárolhatják úthasználati jogosultságukat, amihez 60 perc áll rendelkezésükre.

A díjrendelet módosításainak előkészítésében szakmai javaslatai révén nagy szerepet játszott a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. is. Ennek alapját az e-matricás rendszer több éves működési tapasztalatai, valamint a Társasághoz az úthasználóktól és szakma szervezetektől érkező visszajelzések, észrevételek képezték.

„A Díjrendelet módosítása a kormányzati stratégia fontos eleme, része annak az intézkedéssorozatnak, amelynek célja, hogy csökkentsük a bürokráciát, és felszámoljuk azokat az adminisztratív akadályokat, amelyek a magyar állampolgárok és a gazdasági élet szereplőinek életét nehezítik” – mondta Bartal Tamás. „Fontos cél az is, hogy jogkövető magatartásra ösztönözzük az úthasználókat. A kedvezmények, az adminisztratív könnyítések és az ügyfélbarát módosítások mind ebbe az irányba mutatnak. Az elmúlt évek adócsökkentési intézkedéseinek tapasztalataiból kiindulva nem tartunk attól, hogy a bevezetett intézkedések hatására az e-matrica bevételek csökkennének. Épp ellenkezőleg, arra számítunk, hogy nőni fognak, emellett pedig az útdíjfizetés társadalmi megítélése sokkal jobb lesz, ami az egyik legfontosabb szempont számunkra” – tette hozzá.

Fontos kiemelni, hogy 2018. január 1-én megváltoztak a nagycsaládos kedvezmény igénybe vételének szabályai is. A korábbiakkal ellentétben ugyanis már a három gyermekes családok is élhetnek azzal a lehetőséggel, hogy D2 díjkategóriába tartozó járművükre a jóval alacsonyabb árú D1 díjkategóriájú jogosultságot vásárolják meg. „2018 a családok éve. Politikájának középpontjába a kormány idén olyan intézkedéseket állít, amelyekkel nagyban segíti a családok boldogulását. Ezek sorába tartozik a nagycsaládos kedvezményt igénybe vehetők körének kiszélesítése is” – hangsúlyozta a helyettes államtitkár.